پرسپولیس، سپاهان در نبرد 82
100468
الکلاسیکو با طعم انتقام و قهرمانی
12 ارديبهشت 1403 12:26
آرش جعفری - تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران در چارچوب هفته بیست و پنجم لیگ برتر روز چهارشنبه 12 اردیبهشت در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

روزنامه گل

آرش جعفری - تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران در چارچوب هفته بیست و پنجم لیگ برتر روز چهارشنبه 12 اردیبهشت در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر خواهند رفت.پرسپولیس و سپاهان هر دو ریشه در باشگاه فوتبال شاهین دارند. در گذشته بازی این دو باشگاه ال کلاسیکو به‌شمار نمی‌رفت و جدال دو تیم حساسیت زیادی نداشت. اما با آغاز لیگ برتر(جام خلیج فارس) و بدست آوردن چند جام توسط باشگاه سپاهان در جام‌های فوتبال ایران، به اهمیت بازی‌های رودرروی این دو باشگاه افزوده شد. پس از نبرد قهرمانی پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی ۸۵-۱۳۸۴، جام حذفی فوتبال ایران ۸۶–۱۳۸۵، لیگ برتر ۸۷–۱۳۸۶ و جام حذفی فوتبال ایران ۹۲–۱۳۹۱ این حساسیت و اهمیت دوچندان شده‌است، به گونه‌ای که یکی از مهم‌ترین رقابت‌های باشگاهی در ایران به‌شمار می‌رود.

دیدارهای دو تیم با توجه به حساسیت تماشاگران دو تیم به یکدیگر و رقابت معمول در هر فصل، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای فوتبال ایران تبدیل شد و بسیاری از دیدارهای دو تیم در این سال‌ها با حواشی فراوان همراه بوده‌است.

حال با تمام این اوصاف این دیدار هشتاد و دومین ال‌کلاسیکوی ایران خواهد بود. سپاهان و پرسپولیس تاکنون 81 بار با هم رو‌به‌رو شده‌اند که پرسپولیس با ۲7 برد عملکرد بهتری نسبت به سپاهان داشته است، ۳۳ دیدار این ۲ تیم با نتیجه تساوی پایان یافته و سهم سپاهان 21برد بوده است.

اولین برد

نخستین دیدار تاریخ دو تیم در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۰ در اصفهان انجام شد که با برتری دو بر یک پرسپولیس همراه بود. در آن دیدار، حسین کلانی و محمود خوردبین، برای سرخپوشان تهرانی گلزنی کردند و حسن ملارضا تک گل سپاهان را به ثمر رساند.

سپاهان هم 6 تایی شده

در دومین بازی دو تیم در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۵۰ پرسپولیس در ورزشگاه امجدیه تهران با قضاوت سعید صدری و گل‌های همایون بهزادی در دقایق (۱۱٬۵۵)، ادیبی(۳)، علی پروین(۵۷)، محمود خوردبین(۶۴)، رضا وطن‌خواه(۸۳) برابر سپاهان با ۶ گل به پیروزی رسید.

نخستین برد در لیگ تخت جمشید

اولین دیدار دو تیم در چارچوب جام تخت جمشید در تاریخ ۲۳ فروردین ۵۳ در اصفهان برگزار شد که پرسپولیس با تک گل علی پروین به پیروزی رسید. در آن دیدار که با قضاوت حسین سلیم آبادی انجام شد. در این سال‌ها دو تقابل تاریخی بین شاهینی‌های تهرانی و اصفهانی انجام شده‌است.

پرسپولیس 100 گله

پرسپولیس در بازیهایش برابر تیم سپاهان یکصد گل به ثمر رسانده و در این تعداد بازی هشتادودو گل هم دریافت کرده، 181 گل در بازیهای 2 تیم ثبت شده است و نکته جالب این که قبل از بازی 2 تیم در جام حذفی پرسپولیس 96 گل و سپاهان 78 گل در بازیهای 2 تیم به ثمر رسانده بودند اما در یک بازی، پرسپولیس 4 گل زد و 2 گل خورد تا رقم گلهای زده و خورده تاریخ بازیهای 2 تیم به ارقام جالب و رند 100 و 82 برسد.

آخرین برد هر دوتیم

دو تیم پرسپولیس و سپاهان در آخرین نبرد رو در رو در بازی رفت لیگ برتر در اصفهان و ورزشگاه نقش جهان که بسیار مهم بود به مصاف هم رفتند که سپاهان توسط رضا اسدی بازیکن سابق پرسپولیس با یک گل موفق شد از سد پرسپولیس بگذرد تا بیست ویکمین برد خود در اصفهان را جشن بگیرد و هم اینکه نبردن 17 ساله در نقش جهان را بشکند. اما آخرین برد پرسپولیس مقابل سپاهان فصل گذشته در ورزشگاه نقش جهان و از مسابقات جام جذفی در مرحله یک هشتم جام حذفی رقم خورد که پرسپولیسی ها با پیروزی پرگل 4 بر 2 هم برنده بازی شدند و هم سپاهان را به عنوان یک رقیب مستقیم و سنتی از گردونه ای رقابت ها حذف کردند.

هدف در بازی 82 : انتقام و قهرمانی

پرسپولیس با 52 امتیاز در رتبه دو جدول قراردارد و برا ی اینکه از کورس قهرمانی عقب نماند و یا اینکه حتی در صورت توقف صدر را از استقلال پس بگیرد در تهران و در ورزشگاه آزادی باید حتما سپاهان را شکست دهد. پرسپولیس قبلا هم در چنین وضعیتی در تهران مقابل سپاهان قرار گرفته بود و موفق شد که با شکست سپاهان در ثانیه های پایانی قهرمان شود. حالا هم پرسپولیس برای اینکه قهرمان شود باید زردپوشان اصفهانی رادر تهران شکست دهد. همین موضوع به حساسیت های بازی اضافه کرده است خصوصا اینکه سرخپوشان تهرانی به دنبال انتقام شکست بازی رفت هم هستند و می خواهند با یک تیر دو هدف را بزنند.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها