نگاهی مخالف به تغییر نام استقلال
100417
اسم، اسباب‌بازی نیست
11 ارديبهشت 1403 12:29
حتی ساختن یک جمله با دو کلمه تلویزیون و پتروشیمی هم ساده نیست، اما در این مملکت یکی مثل عبدالعلی علی‌عسگری می‌تواند هم رییس سازمان صداوسیما باشد و هم مدیرعامل یک هولدینگ معروف در حوزه نفت. انشاالله که همه‌اش از سر شایستگی و توانایی بوده! بامزه‌ترش هم این است که از ما می‌خواهند باور کنیم هولدینگی که امثال این آقایان مدیر آن هستند بخش خصوصی حساب می‌شود و الان سرخابی‌ها کاملا در اختیار مردم قرار گرفته‌اند. بله؛ حتما همینطور است. دست شما درد نکند!

روزنامه گل

حتی ساختن یک جمله با دو کلمه تلویزیون و پتروشیمی هم ساده نیست، اما در این مملکت یکی مثل عبدالعلی علی‌عسگری می‌تواند هم رییس سازمان صداوسیما باشد و هم مدیرعامل یک هولدینگ معروف در حوزه نفت. انشاالله که همه‌اش از سر شایستگی و توانایی بوده! بامزه‌ترش هم این است که از ما می‌خواهند باور کنیم هولدینگی که امثال این آقایان مدیر آن هستند بخش خصوصی حساب می‌شود و الان سرخابی‌ها کاملا در اختیار مردم قرار گرفته‌اند. بله؛ حتما همینطور است. دست شما درد نکند!

در هر صورت جناب علی‌عسگری در اولین گام و با سرعتی خیره‌کننده تصمیم گرفتند اسم باشگاه استقلال را به «استقلال خلیج‌فارس» تغییر بدهند، چرا که به قول خودشان همه شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان، همین پسوند را دارند. منتها چیزی که ایشان نمی‌دانند این است که بر خلاف بقیه شرکت‌های صنعتی و تجاری آن هولدینگ، باشگاهی مثل استقلال میلیون‌ها هوادار دارد و یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود. اگر شما امروز به لطف دولت و پول نفت مالک این نشان شده‌اید، آن هواداران به صورت کاملا داوطلبانه همه عمر مراقب تیم‌شان بوده‌اند. حداقلش این است که برای اعمال چنین تغییراتی، ابتدا باید از آنان به شکل جدی نظرخواهی کرد. آیا این کار را کردید؟ در ارزشمندی خلیج‌فارس که از عزیزترین بخش‌های هویت ملی ماست هیچ تردیدی وجود ندارد، اما برای پاسداشت این اسم هزار کار دیگر هم می‌شود کرد؛ مثلا یک ورزشگاه مدرن برای استقلال بسازید و اسم خلیج‌فارس را روی آن بگذارید تا از بقیه تیم‌های آسیایی هم میزبانی کند. آیا این بهتر از دست بردن در اسم و برند باشگاه نیست؟ اصلا اگر فردا مالک باشگاه عوض شد و تصمیم گرفت دوباره پیشوند و پسوند جدیدی به آن بیفزاید چه؟ چطور ناشیانه چنین بدعتی می‌گذارید؟

بعد از شایعه مضحک انتقال پرسپولیس به مشهد(!) که اصلا ارزش بحث کردن هم نداشت، تغییر اسم استقلال دومین تحرک مالکان جدید سرخابی‌هاست که آدمی را کمی به فکر فرو می‌برد؛ مخصوصا که این سرزمین، قتلگاه خیلی از سرمایه‌های اجتماعی بوده است. اسم، بخش مهمی از هویت و تاریخ هر پدیده‌ای است. حتی مالکان سیتی و پاریس و نیوکاسل که از جیب‌شان میلیاردها دلار پای این باشگاه‌ها ریختند هم لحظه‌ای به تغییر اسم آنها فکر نکردند. هرچند سخن گفتن از این چیزها برای کسی که در دوران ریاستش بر صداوسیما برند بیست ساله «نود» را کشتند و جیک نزد، آب در هاون کوبیدن است. آنها برای «ساختن» ساخته نشده‌اند...

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها