دو هافتایم در جهنم
100148
شاه‌کلید: تو باید کارتو بکنی!
03 ارديبهشت 1403 08:25
این شاه کلید موفقیت است:«تو باید کارتو بکنی!» هفته قبل نوشتم محرم یک آدم‌حسابی تمام‌عیار است. می‌خواهم پا را از این فراتر بگذارم و بگویم او از سر این فوتبال زیاد است. 

روزنامه گل

علیرضا مجمع - این شاه کلید موفقیت است:«تو باید کارتو بکنی!» هفته قبل نوشتم محرم یک آدم‌حسابی تمام‌عیار است. می‌خواهم پا را از این فراتر بگذارم و بگویم او از سر این فوتبال زیاد است. کاش هیچ‌وقت به تیم‌های اسم و رسم‌دار، حتی تیم شهرش؛ سپاهان که زمانی بازوبند کاپیتانی‌اش را بر بازو داشت نیاید. هر چند که زهر سپاهان به تنش خورده است و قدرش را ندانستند، اما او را در تیم‌های کوچک بی ادا و ادعا باید دید و سنجید. مثل همین بازی قبل مس رفسنجان که سعید واسعی هافبک تیمش در یک صحنه ساده به داور اعتراض می‌کند و محرم از بیرون زمین او را خطاب قرار می‌دهد که:«تو باید کارتو بکنی. به داور کاری نداشته باش.» اگر همه تیم‌ها و مربیان و بازیکنان لیگ این شاه‌کلید محرم را در جیبشان داشته باشند احتمالا چند سال بعد از اینکه بازیکنان مرتب مثل موش و گربه به هم پرخاش می‌کنند عذاب نمی‌کشیم.

***

سوی دیگر رفتار محرم و فرهنگی که دارد در فوتبال ایران پایه می‌گذارد، نیمکت صدرنشین فعلی لیگ، استقلال است. در مدت برگزاری جام ملت‌های آسیا در یادداشتی در همین ستون نوشتم:« اگر ناراحت نمی‌شوید ما برای خودمان خیلی ارج و قرب بیشتری مقابل بچه‌عرب‌های اماراتی قائل هستیم تا بازیکنی که برای یک کری احمقانه بعد از گلش دستش را جلوی صورتش مشت می‌کند که یعنی "گریه‌تان را پاک کنید" همان کری اماراتی‌ها قبل از شروع مسابقه. اگر بگوییم این چه حرکت بچه‌گانه‌ای است مقابل امارات می‌کنید، یک عده شاید بدشان بیاید. می‌گویند جواب های هوی است. این را یادتان باشد بزرگی کردن آدم بزرگ می‌خواهد. نمی‌شود بچه‌گی کرد و در صدر مجلس نشست. بچه را به صدر مجلس راه نمی‌دهند. بزرگ شوید و از پیله کودکی دربیایید. فوتبال جدی‌تر از بازی‌های کودکانه شماست. » بازی استقلال و شمس‌آذر قزوین تمام شده و جواد نکونام به سمت رختکن تیمش روی پیست حرکت می‌کند. از سمت سکوها احتمالا از سوی یکی از افراد منتسب به تیم رقیب صدایی می‌آید. جواد نکونام با دست و بازو حرکتی انجام می‌دهد که تفسیرش با اهل فن! اما یک سوال اساسی از او و حتی دانیال اسماعیلی‌فر که در بازی صنعت نفت حرکت مشابهی را به سمت تماشاگری-احتمالا- انجام داد غافل از اینکه عکاس‌ها لحظه‌ها را شکار می‌کنند. نمی‌بینند که در استادیوم نمی‌شود از نگاه مردم گریخت؟ این آقا که باید الگوی تماشاگر باشد نمی‌خواهد بپذیرد که همان پسر و دخترش که هفته قبل به ورزشگاه آمده بودند این صحنه را می‌بینند؟! این قهرمان این نسل است؟ کسی که باید الگوی تیمش باشد، عملا به ضد خودش تبدیل شده است.برای چه هدفی؟ فقط یک جام؟ ارزش دارد؟ باز تکرار می‌کنم بزرگی کردن آدم بزرگ می‌خواهد. شما کی دیدید پرویز دهداری حتی زمانی که به او در همین استادیوم آزادی گلوله برف زدند رو به تماشاگر حرکتی انجام دهد. کی دیدید منصور خان پورحیدری به تماشاگر پایین‌تر از گل بگوید؟ کی دیدید ناصرخان حجازی مردم را زیر پایش له کند؟ برانکو را هیچوقت دیدید به تماشاگر توهین کند؟ یحیی گل‌محمدی از تماشاگر پرسپولیس فحش خورد اما هیچوقت حرکتی نکرد که شانش پایین بیاید. شما را می‌بینند حضرت آقا.اول بچه‌های خودت، بعد دختران مردم و بعد از آن تماشاگران استادیوم و بینندگان تلویزیون و فضای مجازی. دختران مردم-که جیمی‌جامپش را کاپیتان تیمت در آغوش می‌کشد-و تماشاگران استادیوم و بینندگان تلویزیون و فضای مجازی را کنار بگذار، به بچه‌های خودت چه جوابی داری که برای این حرکت بدهی؟ باز هم می‌خواهید بگویید نمی‌گذارند قهرمان شویم پس این واکنش را نشان دادیم؟! نمی‌شود بچه‌گی کرد و در صدر مجلس نشست. بچه را به صدر مجلس راه نمی‌دهند. بزرگ شوید و از پیله کودکی دربیایید. فوتبال جدی‌تر از بازی‌های کودکانه شماست.


داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها