فوتبالی‌هایی که هم فنی ۲۰ شدند، هم اخلاقی
99572
شاگرد اول‌های ۱۴۰۲
28 اسفند 1402 11:25
هیوامافی-طبق عادت هرساله روزهای آخر اسفند که میرسد،فهرستی ده‌نفره از بازیکنان‌ومربیانی که بهترین عملکرد را داشته‌اند تهیه می‌کنیم تا پیش‌چشم فوتبال دوستان بگذاریم‌.امسال اما خواستیم عادت هرساله را کمی دچار تغییری جالب کنیم؛همچون کارنامه محصلان که در کنار نمره‌هایشان در امتحانات،نمره انضباط را هم برای معدلشان ملاک میگیرند،ماهم آمدیم و در کنار ویژگی های فنی،خصوصیات رفتاری و اخلاق فوتبالی افراد را هم در نظر گرفتیم.

روزنامه گل

هیوامافی-طبق عادت هرساله روزهای آخر اسفند که میرسد،فهرستی ده‌نفره از بازیکنان‌ومربیانی که بهترین عملکرد را داشته‌اند تهیه می‌کنیم تا پیش‌چشم فوتبال دوستان بگذاریم‌.امسال اما خواستیم عادت هرساله را کمی دچار تغییری جالب کنیم؛همچون کارنامه محصلان که در کنار نمره‌هایشان در امتحانات،نمره انضباط را هم برای معدلشان ملاک میگیرند،ماهم آمدیم و در کنار ویژگی های فنی،خصوصیات رفتاری و اخلاق فوتبالی افراد را هم در نظر گرفتیم.این موضوع سبب گردید ‌که بسیاری از نام‌هایی که عملکرد فنی بسیار خوب در ۱۴۰۲ از خود به‌جا گذاشتند،بخاطر پایین گرفتن نمره در اخلاقشان،از لیست ما خط بخورند. مثلا جواد نکونام و امیرقلعه‌نویی بااینکه کارنامه‌شان خیلی غیرقابل دفاع نبود،اما سلوک و کج‌خلقی‌شان سبب گردید تا دیگر در لیست ما نباشند.از آنسو مثلا افرادی چون گل محمدی و سعیددقیقی که شاید از لحاظ فنی دربرابر دیگر مربیان، خیلی استحقاق حضور در ۱۰نام سال ۱۴۰۲ را نداشتند،بدلیل جنتلمنی و خصوصیات اخلاقی بی‌حد‌و حصرشان،خود را در لیست ما جا دادند.با این اوصاف به عبارتی امسال بیشتر سعی کردیم ۱۰ شاگرد اول ۱۴۰۲ را منتشر کنیم تا ۱۰ چهره درخشان! همچنین ۲چهره که طبعا نباید نامشان در این لیست بود را هم بدلیل وجاهت بالا و کارنامه زرینی که امسال داشته‌اند، در این لیست آورده‌ایم.شاید باورتان نشود ، ولی یکی از آنان داور و دیگری مربي فوتبال ساحلی‌است،انصافا با آبرویی که امسال نادری و فغانی در سطح جهانی برایمان خریدند،دلتان می‌آمد نام‌آنها را در چهره های ماندگار سال از قلم بیندازیم؟!خلاصه با این داستان هایی که برایتان گفیتم،لیست چهره های امسالمان کمی تا حدودی عجیب و غریب و اما بسیار جالب برایتان میتواند باشد؛لطفا این سطور را از دست ندهید و در این شیوه جدید که امسال رو کردیم، همراهمان باشید.

سردار آزمون

سال عجیبی را پشت سر گذاشت. در لورکوزن پرفراز و نشیب ظاهر شده بود و به نظر می‌رسید نمی‌تواند در این تیم به جایگاهی که دوست دارد برسد. ناگهان و بدون این که قبلا شایعه یا خبری مطرح شده باشد، خبر رسید که به تیم آس رم در سری آ پیوسته است. بازی زیر نظر ژوزه مورینیو می‌توانست به شدت جذاب باشد اما آقای خاص هرگز برای فیکس کردن سردار متقاعد نشد و به او فقط در دقایق پایانی میدان می‌داد.

آزمون بعد از شایعه‌ها و حاشیه‌های قراردادش با آ اس رم که می‌توانست مانع حضور او در جام ملت‌ها شود، با کمی تاخیر به اردوی تیم ملی رسید و در حالی که به نظر می‌رسید خیلی آماده نیست، اما در مجموع بهترین بازیکن ایران در این تورنمنت بود. به ویژه در برابر ژاپن که درخشان‌ترین نمایش او برای تیم ملی بود. سردار بعد از جام ملت‌ها و جدایی مورینیو از رم، شرایط بهتری در این تیم پیدا کرد و در چند بازی از ابتدا در ترکیب اصلی گرگ‌ها قرار گرفت. او در سال افت طارمی، بهترین فوتبالیست ایران بود از همه لحاظ.

احمد نورالهی

در اوایل سال با تیم الشباب الاهلی قهرمان لیگ امارات شد و در حالی که به نظر می‌رسید فصل بعد هم در این تیم بماند، ناگهان به تیم سوم جدول یعنی الوحده پیوست. اما نمایش‌هایش آنقدر خوب بود که به تیم ملی دعوت شود. با این حال بعد از خط خوردن نامش از فهرست بازی با هنگ‌کنگ، اردوی تیم ملی را به حالت قهر ترک کرد و وقتی جواب تماس‌های کادر فنی و مسئولان فدراسیون را نداد، با خشم امیر قلعه‌نویی مواجه شد و جام ملت‌ها را از دست داد.

پیش‌بینی می‌شد خط خوردن از فهرست تیم ملی باعث افت روحی و فنی او شود اما بعد از جام ملت‌ها،‌ بهترین و آماده‌ترین ورژن خودش را ارائه کرده است. در 21 بازی با پیراهن الوحده 8 گل زده و 7 پاس گل به همبازیانش داده است. اما بخش مهمی از این آمار را درست بعد از جام ملت‌ها ثبت کرده است. او در هر 3 بازی اخیر تیمش گلزنی کرده و در 3 بازی قبل‌تر هم 4 پاس گل داده بود. غیبت او در جام ملت‌ها، اما یک بازی دوسر باخت نشد و فقط دودش در چشم قلعه‌نویی‌ای رفت که خط هافبکش در جام‌ملت‌ها،چشم اسفندیارش شد!

مهدی قایدی

اوایل سال، روزهای موفقی را در هفته‌های پایانی لیگ برتر با استقلال پشت سر گذاشت اما نتوانست با استقلال جامی به دست بیاورد. بعد از پایان فصل اخبار ضد و نقیضی از او منتشر می‌شد اما سرانجام به تیم الاتحاد کلبا پیوست و شاگرد فرهاد مجیدی شد تا مشخص شود شایعات درباره او خیلی هم بی‌اساس نبودند.با این تیم شروع نسبتا خوبی داشت و در مقطعی به تیم ملی دعوت شد اما نمایش ناامیدکننده‌اش در تورنمنت کافا باعث شد تا به اردوهای بعدی دعوت نشود.با این حال در تیم باشگاهی‌اش همچنان خوب کار می‌کرد و سرانجام در حالی که به نظر می‌رسید جایی در تیم ملی نداشته باشد، به اردوی آخر دعوت شد و راهی جام ملت‌ها شد. در هیچ کدام از بازی‌ها به طور کامل در زمین نبود اما هر بار بازی کرد موفق و زهردار بود و لرزه به جان تیم‌حریف می‌انداخت، ولی ناباورانه در دو بازی آخر مقابل ژاپن و قطر،با کج‌سلیقگی کادرفنی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد، او اما از سر ماخوذ به حیایی حتی یک‌کلمه هم به اعتراض زبان وا نکرد تا شایستگی های اخلاقی‌اش را هم ثابت کند.او سرانجام در تیم منتخب جام‌ملت‌ها به عنوان تنها نماینده ایران هم حضور یافت،تا خیلی چیزها معلوم گردند.

سامان قدوس

تیم‌ملی در جام‌ملت‌های امسال هرچقدر برایمان اعصاب خوردی داشت،اما ۳-۲ نکته مثبت و خوبی هم برایمان داشت،که بی‌شک مهم‌ترین آن،درخشش شگفت‌آور سامان قدوس بود.پسر باکلاس و دوست‌داشتنی خط هافبک تیم‌ملی،الحق و الانصاف هیچ مویی لای درز بازی هایش در قطر۲۰۲۳ نمی‌رفت و بدجور با دلبری‌هایی که با توپ میکرد ، در دل بینندگان رفته بود.پسری که در زندگی‌اش حتی به اندازه ۲ماه هم در خاک ایران عمر نگذرانده،غیرت و عطشی برای درخشش و تاثیرگذاری دارد،که خیلی از چهره‌هایی که ادعای غیرتشان میشود،ندارند.او حالا به امید اول یوزها در بازی های حساس بدل شده است.ستاره‌ای که حتی در دقایقی که در پریمیر لیگ هم به او بازی میرسد،با بازی های زرین‌اش در معتبرترین لیگ دنیا نوربالا میزند،تا مارا یاد دوران اوج اشکان دژاگه در فولام بیندازد.پسری با لقب قدوس که حسابی باعث سامان خط‌هافبک آشفته تیم‌ملی‌مان شده است.برایش اسپند دود می‌کنیم!

سیدحسین حسینی

سنگربان آبی‌ها که یک‌زمان به چشم‌اسفندیار تیم‌آنها تبدیل شده بود و با اشتباهاتش در بازی‌های حساس،روی مغز هواداران آنها پیاده‌روی میکرد،مدتی است با نمایش های مطمئن خود به نقطه آرامش این تیم بدل شده است.در سال افول و سوتی های بیرانوند،او با کلین‌شیت های متعدد در تیم ساپینتو و نکونام،چهره جدیدی برای خود ساخت،چهره‌ای که شاید به زعم بسیاری،درخشان‌ترین گلر ایران در ۱۴۰۲ باشد.کاپیتانی بی‌حاشیه و دوست‌داشتنی که با سیوهای مطمئنش،نمی‌گذارد تور دروازه و دل استقلالی‌ها بلرزد.چه‌میدانیم؟شاید اگر او بجای بیرو مقابل قطر قرار میگرفت،دیگر آن ۳گل مضحک را نمیخوردیم و با تاریخ‌سازی گره می‌خوردیم.

روزبه چشمی

هافبک-مدافع کهنه‌کار و سروقامت آبی‌ها را شاید بتوان،زندگی فوتبالی‌اش را به دوقسمت تقسیم کرد،بعد از گل‌اش به ولز و قبل‌‌از گل‌اش به ولز؛او گویی بعد گلزنی در جام جهانی روندش متحول شد.مردی که نمایش هایش بعضا سینوسی بود و با سوتی‌هایی که میداد روند متزلزلی داشت،حالا به بازیکنی در استقلال تبدیل شده است که در زمین حتی یک‌دقیقه را هم به بی‌خیالی نمی‌گیرد و با جدیت ۹۰ دقیقه برای تیمش با تمام قوا زحمت می‌کشد.به عقیده نگارنده که سال‌ها تجربه آنالیز دارد،چشمی را در تمامی فاکتورها می‌توان بهترین مدافع ایران در سال ۱۴۰۲ لقب داد،کسی که در جام ملت‌ها می‌توانست نقطه ضعف تیم‌ملی که خط‌دفاع بود را به نقطه قوت‌آن تبدیل کند؛ که متاسفانه کادرفنی با نادیده گرفتن قابلیت‌های او دود کج سلیقگی در چشمشان رفت و حسابی از بازی ندادن به او پشیمان شدند.مدافعی که البته عزیز بودنش برای آبی‌دوستان،تنها بازی درخشان او نیست،بلکه دادخواهی و فریادی است که هیچگاه دربرابر ظلم‌هایی که بعضا به تیمش می‌شود،قطع نمی‌شود.

یحیی گل‌محمدی

سرمربی مستعفی پرسپولیس، شروعی رویایی در سال 1402 داشت. تیم او از اوایل فروردین تا پایان اردیبهشت در هر 7 بازی لیگ‌برتری خود به پیروزی رسید که یکی از آنها دربی برگشت بود. این بردهای متوالی با توقف سپاهان در یکی دو بازی توام شد و در نهایت به قهرمانی دراماتیک پرسپولیس با پیروزی 4 بر صفر مقابل نساجی در قائمشهر منجر شد. پرسپولیس در جام حذفی هم با شکست دادن گل‌گهر، هوادار و استقلال به یک قهرمانی شورانگیز دیگر رسید و چند روز بعد هم سازمان لیگ با توجه به قهرمانی این تیم در هر دو جام، پرسپولیس را به عنوان قهرمان سوپرجام هم معرفی کرد.

یحیی با پرسپولیس در لیگ بیست و سوم هم نتایج بدی نگرفت اما اتفاقاتی مثل مصاحبه علیه مدیریت و گلایه از شرایط مالی باشگاه باعث شد تا عرصه بر او تنگ شود و در نهایت پس از پایان نیم‌فصل اول به همکاری با پرسپولیس خاتمه دهد. با وجود کناره‌گیری از هدایت پرسپولیس، سال 1402 یکی از بهترین سال‌های دوران مربیگری گل‌محمدی بود.مردی که بدون حاشیه‌سازی برای تیمش،نامردی های باشگاه در قبالش را نادیده گرفت تا مبادا اندکی حاشیه با تیمش اجین شوید،حتی پس از پشت‌کردن پرسپولیسی‌ها به انتخاب اوسمار که فضای مساعدی را برای بازگشت گل‌محمدی ساخته بود،او بدون دندان‌تیز کردن برای بازگشت ، نشان داد که از یکسری اصول پیروی می‌کند که نمی‌خواهد هیچ‌جوره زیرپایش بگذارد‌.کاش همه یحیی بودند.

سعید دقیقی

در فروردین امسال، صعود شمس‌آذر قزوین به لیگ‌برتر و حتی قهرمانی این تیم در لیگ یک، با سعید دقیقی قطعی به نظر می‌رسید. این قطعیت در حدود 10 هفته مانده به پایان فصل به وجود آمده بود و در نهایت تیم او با اختلاف 13 امتیاز نسبت به تیم دوم جدول قهرمان شد.

برخلاف خیلی از تیم‌های لیگ یکی که با صعود به لیگ‌برتر اقدام به خرید بازیکن‌های باتجربه می‌کنند تا در پایان فصل دوباره به لیگ یک برنگردند، دقیقی با همان بازیکنان خودش و جذب چند بازیکن دیگر از لیگ یک وارد لیگ‌برتر شد و شروع خوبی هم داشت. بعد از چند هفته، از تیمش به دلیل استفاده از یک بازیکن سرباز در لیگ یک 3 امتیاز کسر شد اما این اتفاق خللی در تیم او ایجاد نکرد و تیمش در پایان نیم‌فصل اول در رده نهم قرار گرفت.مهم‌تر از نتایجی که فراتر از انتظارات بود، بازی‌های دیدنی و جذاب تیم او بود که حسابی در میان منتقدان سر و صدا کرد و البته منش و دیسیپلین او که حتی دشمنان انگشت‌شمارش را هم،به خود خیره کرد.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها