نکته بازی به بهانه دربی 103
99483
ریز و درشت سرخابی‌ها روی دایره!
23 اسفند 1402 10:16
سیدیاسر رضوی – بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان بر سر تغییر ساعت دربی 103، این مسابقه امروز بین سرخابی های پایتخت برگزار خواهد شد. مسابقه ای که همیشه از آن به عنوان گل سرسبد لیگ در هر فصل یاد می کنند و قطعا در واپسین روزهای زمستان 1402 و در آستانه بهار طبیعت، هواداران این دو تیم پای تلویزیون و یا با حضور در ورزشگاه آزادی، برای نتیجه گیری تیم محبوب‌شان لحظه‌شماری می‌کنند.

روزنامه گل

سیدیاسر رضوی – بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان بر سر تغییر ساعت دربی 103، این مسابقه امروز بین سرخابی های پایتخت برگزار خواهد شد. مسابقه ای که همیشه از آن به عنوان گل سرسبد لیگ در هر فصل یاد می کنند و قطعا در واپسین روزهای زمستان 1402 و در آستانه بهار طبیعت، هواداران این دو تیم پای تلویزیون و یا با حضور در ورزشگاه آزادی، برای نتیجه گیری تیم محبوب‌شان لحظه‌شماری می‌کنند. مسابقه ای که امسال و در این مقطع لیگ، برگزاری آن اهمیتی دو چندان برای استقلال و پرسپولیس دارد که سایه به سایه هم در صدر جدول با اختلافی سه امتیازی کار را پیش می برند و بدون شک بردن برای هر کدام از این دو تیم در این مسابقه حکم شش امتیاز را خواهد داشت. پس با این حساب نه نکونام و نه اوسمار که اولین دربی خودش را به عنوان سرمربی پرسپولیس تجربه می کند، قصد باختن در این بازی را ندارند. در این مطلب با نگاهی آماری به کل 102 دربی برگزار شده تا پیش از برگزاری این بازی داریم. مسابقه ای که تا پیش از این سهم پرسپولیس 27 برد و استقلال 26 برد بوده و 49 بازی با تساوی به اتمام رسیده است. حالا در این رقابت میلیمتری که تساوی ها کفه اش نسبت به برد برای دو تیم سنگین تر است بدون شک مساوی برای این دو تیم بهترین نتیجه برای رقبایی مثل سپاهان و تراکتور است تا پیش از این قافله صدرنشینی و ماندن در مسیر قهرمانی عقب نمانند. به همین بهانه نگاهی داریم به برخی نکته های دربی های انجام گرفته و به مرور مطالب مربوط به 102 بازی قبلی می پردازیم.

جوانترین بازیکن

نگاهی به 102 دربی قبلی برگزار شده بین استقلال و پرسپولیس نشان می دهد که این مسابقات بازیکن جوان هم داشته است. مسابقه ای که به زعم اکثر مربیان بازی بزرگان است و فرصت به جوانترها کمتر می رسد. در این مسیر آمارها نشان می دهد که الهیار صیادمنش با حضوری که در شهرآورد پایتخت در 17 سالگی داشت به عنوان جوانترین بازیکن تاریخ دربی ها به حساب می آید.

مسن ترین بازیکن

شاید هنوز هم به واسطه نبودنش پرسپولیسی ها ناراحت هستند. بله؛ منظورمان سیدجلال حسینی است که این فصل در پرسپولیس به جای بازیکن در قامت مربی کار را دنبال می کند و حالا بعد از یحیی در کنار اوسمار است. سیدجلال با سن 40 سال و 42 روز با حضور در دربی به عنوان مسن ترین بازیکن این رقابت شناخته می شود و از این منظر رکورددار است.

رکورددار کاپیتانی

بهتر است این موضوع را به شکل مشترک در استقلال و پرسپولیس دنبال کنیم. در جمع استقلالی ها آمارها می گوید علی جباری با 11 کاپیتانی طی 17 بازی دربی برای آبی های پایتخت از این منظر رکوردار است و در سوی مقابل در پرسپولیس بازهم سیدجلال حسینی حرف اول را می زند. سیدجلال با 11 بار کاپیتانی به شکل مشترک با علی جباری اما در 15 دربی بین قرمزهای پایتخت از این منظر در جایگاه نخست قرار گرفته است.

رکورددار گلزنی مشترک

با آمدنش به استقلال در کنار جواد نکونام خاطرات گذشته زنده شد و دوباره جو دربی ها داغ تر از گذشته شده است. منظورمان مهدی هاشمی نسب است. بازیکنی که بعد از پیوستنش از پرسپولیس به استقلال به عنوانی یاغی ترین بازیکن در نقل و انتقالات سرخابی ها لقب گرفت. هاشمی نسب به عنوان رکورددار گلزنی مشترک بین این دو تیم به حساب می آید. او برای پرسپولیس 4 گل به استقلال زد و در سوی مقابل با لباس استقلال یک گل به پرسپولیس زد.

کم باخت ترین بازیکن

پرسپولیس در دربی 102 و بازی رفت در لیگ بیست و سوم این شانس را داشت برنده باشد اما VAR برای آنها خوش یمن نبود و بازی برده را در آخرین دقایق با تساوی به پایان رساندند. در این میان رکوردار کم باختن به استقلال را امید عالیشاه باید دانست. بازیکنی که در بازی رفت هم گل او به جای سه امتیاز تنها یک امتیاز برای شاگردان گل محمدی به همراه داشت و حالا امیدوار است این بار بتواند برای اوسمار یک گل سه امتیازی را بزند و تیمش را به صدر نزدیک تر کند. امید عالیشاه با تجربه 14 بار نباختن در دربی به عنوان کم باخترین بازیکن در جمع سرخابی ها شناخته می شود.

بیشترین بازی

این آیتم تنها به اسطوره پرسپولیسی ها یعنی علی پروین تعلق دارد. بازیکن، کاپیتان، مدیر و سرمربی پرسپولیسی ها در دوران بازی خودش و در روزهایی که در عرصه باشگاهی و ملی می درخشید توانست یک رکورد عالی بابت حضور در دربی ها از خودش به جا بگذارد. علی پروین با انجام 20 بازی به عنوان رکورددارترین بازیکن بابت حضور در دربی ها در بین سرخابی های پایتخت شناخته می شود.

بیشترین بازی مشترک

بعد از مهدی هاشمی نسب، انتقال علیرضا نیکبخت واحدی از استقلال به پرسپولیس را باید یکی از بمب های نقل و انتقالاتی آن دوره دانست. علیرضا فرصت 19 بار تجربه دربی را داشت که از این تعداد 13 بار آن با استقلال و 6 بار هم با پرسپولیس در شهرآورد پایتخت حضور پیدا کرد. هرچند که نیکبخت واحدی روزهای خوبی را در پرسپولیس تجربه کرد اما مثل علی انصاریان مرحوم که با آمدن نیکبخت به پرسپولیس او سر از استقلال درآورد، او این اتفاق را تلخ ترین تجربه زندگی فوتبالی ای می داند.

برترین گلزن و برترین پاس گل

نگاهی به دربی های انجام گرفته در ادوار مختلف نشان می دهد که برترین گلزن این مسابقات و برترین پاس گل دهنده این رقابت به پرسپولیسی ها تعلق دارد. جایی که طبق آمار صفر ایرانپاک با به ثمر رساندن 7 گل به عنوان برترین گلزن و در سوی دیگر ابراهیم آشتیانی با 4 پاس گل به عنوان برترین گلساز در این تورنمنت حساس و مهم که همیشه این فاکتورها را به همراه دارد، شناخته می شوند.

جوانترین گلزن

بعد از الهیار صیادمنش که جوانترین بازیکن دربی به حساب آمده و یک امتیاز مثبت را برای استقلالی ها در تاریخچه دربی ها به ثبت رسانده، جالب است بدانید که جوانترین گلزن شهرآورد پایتخت هم آبی پوش بوده است. این گلزن جوان کسی نیست جز حسن روشن؛ پیشکسوت اسم و رسم دار آبی ها که همیشه و همه جا بدون هیچ ملاحظه ای نقد خودش را بابت شرایط استقلال مطرح کرده است. روشن در آستانه 19 سالگی توانست با گلزنی در دربی به عنوان جوانترین گلزن این مسابقه اسم خودش را در تاریخ این مسابقات به ثبت برساند.

مسن ترین بازیکن

فاکتور نظم پرسپولیس که امسال نبودنش حسابی به یحیی ضربه زد حالا در بررسی آمار مسن ترین گلزن دربی نامش به ثبت رسیده است. منظورمان کریم باقری است که نبودنش در لیگ بیست و سوم حسابی برای سرخ ها ملموس بود و حالا در آستانه دربی باید بدانید او در آستانه 36 سالگی با گلی که از راه دور وارد دروازه استقلال کرد، نام خودش را به عنوان پیرترین یا همان مسن ترین گلزن شهرآورد پایتخت به ثمر رساند.

#پیج رسمی روزنامه گل #سیدیاسر رضوی #دربی #پرسپولیس #استقلال #جواد نکونام #اوسمار لوس ویه‌را
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها