از مدیریت دولتی تا چاه ویل خصوصی
99463
از چاله به چاه
22 اسفند 1402 10:11
دکتر فرزاد بیگی - پدری ورشکسته در عوض مبلغ هنگفت بدهکاری، دخترش را به عقد طلبکار در می‌آورد. بی‌عشق، بی‌علاقه، بی‌تناسب و بی‌آنکه اساسا مجالی برای فکر کردن به عواقب این معامله باقی مانده باشد.

روزنامه گل

دکتر فرزاد بیگی - پدری ورشکسته در عوض مبلغ هنگفت بدهکاری، دخترش را به عقد طلبکار در می‌آورد. بی‌عشق، بی‌علاقه، بی‌تناسب و بی‌آنکه اساسا مجالی برای فکر کردن به عواقب این معامله باقی مانده باشد.

داستان کلاسیک فیلم‌فارسی‌ها و سریال‌های روتین سینما و تلویزیون که اینبار در حوالی پرطرفدارترین باشگاه مملکت در حال تکرار شدن است. خاک برای اکرامی، عبده، دهداری، بهزادی، کاشانی و سایر شاهینی‌ها و پرسپولیسی‌های اصیل خبر نبرد که سر نخواستن عزیز دردانه‌شان چه هنگامه‌ای بپا شده است. چه کسی تصورش را می‌کرد که سرنوشت نخستین باشگاه حرفه‌ای فوتبال ایران به واگذاری «بابت رد دیون و سایر تکالیف دولت»!!! برسد.

ظاهرا طبق تصویب نامه هیأت وزیران «معادل ۸۰ درصد سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش و جوانان به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر بابت رد دیون و سایر تکالیف دولت واگذار می‌شود.» اتفاقی که می‌تواند به منزله پایان دهه‌ها مالیکت دولت بر باشگاه سرخپوش پایتخت تلقی شود و راه حل جدیدی برای فرار از جرائم afc باشد.

اینکه کار خصوصی‌سازی سرخ‌ها، از برگزاری ساز و کار مزایده و پیدا کردن خریدار اهلیت‌دار به واگذاری «بابت رد دیون و سایر تکالیف دولت» کشیده، خودش محل مناقشه و بحث فراوان است. در واقع شیوه ناکارآمد مدیریت دولتی سرخابی‌ها را به بیچارگی و ورشکستگی رسانده و حالا ناگزیر به واگذاری دستوری آنها شده‌اند.

همین است که حدود دو هفته پیش، جمشید مهرابی مدیرکل نظارت بر امور مشترک شرکت‌های تأمین اجتماعی با اشاره به این موضوع گفت: «طبق مصوبه‌ هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی در اختیار گرفتن مالکیت پرسپولیس...به صلاح و صرفه نیست. ذینفعان اصلی سازمان که بازنشستگان هستند از طریق کانون بازنشستگان بارها و بارها مخالفت و نگرانی را بابت این انتقال اعلام کرده‌اند. نمایندگان مجلس نیز مخالف این موضوع هستند... سازمان تأمین اجتماعی به 47 میلیون بیمه شده تعلق دارد و حق بیمه‌ دریافتی را باید جایی ببرد که سوددهی بالاتری داشته باشد. باشگاه داری در ایران بازده بالایی ندارد تا بتوان حقوق ماهانه بازنشسته‌ها و کارگران را پرداخت کرد

او تأکید کرد که سازمان تأمین اجتماعی نه درخواستی داده و نه اساسا علاقه‌ای به خرید پرسپولیس داشته: «واگذاری پرسپولیس به تأمین اجتماعی از چاله به چاه افتادن است. مسئله خرید باشگاه پرسپولیس توسط سازمان تأمین اجتماعی مطرح نیست بلکه پیشنهاد شده بجای بخشی از بدهی سنگین دولت، باشگاه پرسپولیس منتقل شود! درخواستی برای خرید باشگاه پرسپولیس نبوده و این پیشنهاد احتمالاً از سوی دولت است

البته که سازمان تأمین اجتماعی به همان دلیلی که ناگزیر به خرید پرسپولیس شده، ناچار به تکذیب سخنان مهرابی شد و از فرآیند مذکور حمایت کرد. بااینهمه داستان به همین‌جا ختم نشد و این‌بار علی دهقان کیا،رئيس كانون كارگران بازنشسته تامين اجتماعي تهران از مخالفت صریح بازنشستگان با این طرح خبر داد و با انتقاد از وزیر رفاه گفت:

« آقاي صولت مرتضوي گفته كه واگذاري پرسپوليس به صندوق‌هاي بيمه‌اي وزارت كار افتخار بزرگي است، اما ما به عنوان صاحبان سرمايه سازمان تامين اجتماعي با صداي بلند و رسا مي‌گوييم ما با تمام ارادتي كه به اين باشگاه داريم اين افتخار را نمي‌خواهيم چون بازنشسته ما در تامين هزينه‌هاي زندگي خود درمانده است و فقط اين مانده كه از بازنشستگان تامين اجتماعي در جايي كه عايدي براي ما ندارد هزينه شود... چرا دولت شركت‌هاي سوده را به ما واگذاري نمي كند؟»

بااین احوالات و با این استقبال گرم از باشگاه پرسپولیس معلوم نیست که سرنوشت سرخ‌ها و مالک جدید به کجا خواهد رسید. البته که وقتی همه چیز به دقیقه نود و اضطرار حذف از آسیا کشانده شود، عایدی بهتر از این حاصل نخواهد شد. خدا به این تیم و هواداران پر تعدادش رحم کند.

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها